Salgsbetingelser
Dette køb er reguleret af de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrugerkøb af varer over internettet. Forbrugerkøb over internettet reguleres hovedsageligt af aftaleloven, forbrugerkøbeloven, markedsføringsloven, fortrydelsesloven og e-handelsloven, og disse love giver forbrugeren ufravigelige rettigheder. Lovene er tilgængelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne aftale skal ikke forstås som en begrænsning af de lovbestemte rettigheder, men opstiller parternes vigtigste rettigheder og forpligtelser for handlen. Salgsbetingelserne er udarbejdet og anbefalet af Forbrugertilsynet. For en bedre forståelse af disse salgsbetingelser, se Forbrugertilsynets vejledning.
1 Aftalen
Aftalen består af disse salgsbetingelser, oplysninger givet i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt aftalte vilkår. Ved eventuel modstrid mellem oplysningerne, går det, som særskilt er aftalt mellem parterne, foran, såfremt det ikke strider mod ufravigelig lovgivning. Aftalen vil desuden blive udfyldt af relevante lovbestemmelser, som regulerer køb af varer mellem erhvervsdrivende og forbrugere.
2 Parterne
Sælger er:
Detective for a Day AS
Adresse: Storgata 91, 9008 Tromsø, Norge
E-mail: post@detectiveforaday.com
Org. nr: 934156544
...og betegnes i det følgende som sælger/sælgeren.
Køber er den forbruger, som foretager bestillingen, og betegnes i det følgende som køber/køberen.
3 Pris
Den opgivne pris for varen og tjenester er den totale pris, køberen skal betale. Denne pris inkluderer alle afgifter og tillægskostnader. Yderligere omkostninger, som sælgeren før købet ikke har informeret om, skal køberen ikke bære.
4 Aftaleindgåelse
Aftalen er bindende for begge parter, når køberen har sendt sin bestilling til sælgeren.
Aftalen er dog ikke bindende, hvis der har forekommet skrive- eller tastefejl i tilbuddet fra sælgeren i bestillingsløsningen i webshoppen eller i køberens bestilling, og den anden part indså eller burde have indset, at der forelå en sådan fejl.
5 Betaling
Sælgeren kan kræve betaling for varen fra det tidspunkt, den bliver sendt fra sælgeren til køberen.
Hvis køberen bruger kreditkort eller debetkort ved betaling, kan sælgeren reservere købesummen på kortet ved bestilling. Kortet bliver belastet samme dag, som varen sendes.
Ved betaling med faktura, bliver fakturaen til køberen udstedt ved forsendelse af varen. Betalingsfristen fremgår af fakturaen og er på minimum 1 dag fra modtagelse.
Købere under 18 år kan ikke betale med efterfølgende faktura.
6 Levering
Levering anses som sket, når køberen eller hans repræsentant har modtaget varen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår af bestillingsløsningen, skal sælgeren levere varen til køberen uden unødig forsinkelse og senest 30 dage efter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos køberen, medmindre andet er særskilt aftalt mellem parterne.
7 Risikoen for varen
Risikoen for varen overgår til køberen, når han eller hans repræsentant har modtaget varen i overensstemmelse med punkt 6.
8 Fortrydelsesret
Medmindre aftalen er undtaget fra fortrydelsesret, kan køberen fortryde købet af varen i henhold til fortrydelsesloven.
Køberen skal give sælger besked om brug af fortrydelsesretten inden 14 dage fra fristen begynder at løbe. I fristen inkluderes alle kalenderdage. Hvis fristen ender på en lørdag, helligdag eller højhelligdag forlænges fristen til nærmeste hverdag.
Fortrydelsesfristen anses for overholdt, hvis besked er sendt før udløbet af fristen. Køberen har bevisbyrden for, at fortrydelsesretten er blevet benyttet, og beskeden bør derfor ske skriftligt (fortrydelsesskema, e-mail eller brev).
Fortrydelsesfristen begynder at løbe:
• Ved køb af enkeltstående varer løber fortrydelsesfristen fra dagen efter varen(e) er modtaget.
• Hvis et abonnement sælges, eller aftalen indebærer regelmæssig levering af identiske varer, løber fristen fra dagen efter første forsendelse er modtaget.
• Består købet af flere leverancer, vil fortrydelsesfristen løbe fra dagen efter sidste leverance er modtaget.
Fortrydelsesfristen forlænges til 1 måned efter udløbet af den oprindelige frist, hvis sælgeren ikke før aftaleindgåelsen oplyser om, at der foreligger fortrydelsesret og standardiseret fortrydelsesskema. Tilsvarende gælder ved manglende oplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåde for at benytte fortrydelsesretten. Hvis den erhvervsdrivende sørger for at give oplysningerne i løbet af disse 12 måneder, udløber fortrydelsesfristen dog 14 dage efter den dag, køberen modtog oplysningerne.
Ved brug af fortrydelsesret skal varen returneres til sælgeren uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra besked om brug af fortrydelsesretten er givet. Køberen afholder de direkte omkostninger ved at returnere varen, medmindre andet er aftalt eller sælger har undladt at oplyse om, at køberen skal dække returomkostningerne. Sælgeren kan ikke fastsætte gebyr for køberens brug af fortrydelsesretten.
Køberen kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måde for at fastslå varens art, egenskaber og funktion, uden at fortrydelsesretten bortfalder. Hvis prøvning eller test af varen går ud over, hvad der er forsvarligt og nødvendigt, kan køberen blive ansvarlig for eventuelt reduceret værdi af varen.
Sælgeren er forpligtet til at tilbagebetale købesummen til køberen uden unødig forsinkelse og senest 1 dag fra sælgeren modtog besked om køberens beslutning om at benytte fortrydelsesretten. Sælger har ret til at tilbageholde betalingen, indtil han har modtaget varerne fra køberen, eller indtil køberen har fremlagt dokumentation for, at varerne er sendt tilbage.
9 Forsinkelse og manglende levering
Hvis sælgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til aftalen mellem parterne, og dette ikke skyldes køberen eller forhold på køberens side, kan køberen i henhold til reglerne i forbrugerkøbelovens kapitel 5 efter omstændighederne tilbageholde købesummen, kræve opfyldelse, hæve aftalen og/eller kræve erstatning fra sælgeren.
Ved krav om misligholdelse bør besked af bevismæssige årsager være skriftlig (f.eks. e-mail).
Opfyldelse
Køberen kan fastholde købet og kræve opfyldelse fra sælger. Køberen kan dog ikke kræve opfyldelse, hvis der foreligger en hindring, som sælgeren ikke kan overkomme, eller hvis opfyldelsen vil medføre så stor ulempe eller omkostning for sælger, at det står i væsentligt misforhold til køberens interesse i, at sælger opfylder. Skulle vanskelighederne bortfalde inden rimelig tid, kan køberen dog stadig kræve opfyldelse.
Køberen mister sin ret til at kræve opfyldelse, hvis han eller hun venter urimeligt længe med at fremme kravet.
Hævning
Hvis sælgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal køberen opfordre sælgeren til at levere inden en rimelig tilleggsfrist for opfyldelse. Hvis sælger ikke leverer varen inden tilleggsfristen, kan køberen hæve købet.
Køberen kan dog hæve købet straks, hvis sælger nægter at levere varen. Tilsvarende gælder, hvis levering til den aftalte tid var afgørende for indgåelsen af aftalen, eller hvis køberen har underrettet sælger om, at leveringstidspunktet er afgørende.
Leveres varen efter den tilleggsfrist forbrugeren har sat, eller efter leveringstidspunktet som var afgørende for indgåelsen af aftalen, skal krav om hævning gøres gældende inden rimelig tid efter, at køberen fik besked om leveringen.
Erstatning
Køberen kan kræve erstatning for lidt tab som følge af forsinkelsen. Dette gælder dog ikke, hvis sælgeren godtgør, at forsinkelsen skyldes hindring udenfor sælgers kontrol, som ikke med rimelighed kunne være taget i betragtning på aftaletidspunktet, undgået eller overvundet.
10 Mangel ved varen
Hvis der foreligger en mangel ved varen, skal køberen give sælgeren besked om dette inden rimelig tid efter, at manglen er opdaget eller burde være opdaget. Køberen har altid reklameret rettidigt, hvis det sker indenfor 2 måneder fra, at manglen blev opdaget eller burde være opdaget. Reklamation kan ske senest to år efter, at køberen overtog varen. Hvis varen eller dele af den er ment at vare væsentligt længere end to år, er reklamationsfristen fem år.
Hvis varen har en mangel, og dette ikke skyldes køberen eller forhold på køberens side, kan køberen i henhold til reglerne i forbrugerkøbelovens kapitel 6 efter omstændighederne tilbageholde købesummen, vælge mellem reparation og omlevering, kræve prisnedsættelse, kræve aftalen hævet og/eller kræve erstatning fra sælgeren.
Reklamation til sælgeren bør ske skriftligt.
Reparation eller omlevering
Køberen kan vælge mellem at kræve manglen rettet eller få leveret en tilsvarende vare. Sælger kan dog modsætte sig køberens krav, hvis gennemførelsen af kravet er umulig eller volder sælger urimelige omkostninger. Reparation eller omlevering skal finde sted indenfor rimelig tid. Sælger har som udgangspunkt ikke ret til at foretage mere end to afhjælpningsforsøg for samme mangel.
Prisnedsættelse
Køberen kan kræve et passende prisnedsættelse, hvis varen ikke bliver repareret eller omleveret. Dette betyder, at forholdet mellem den nedsatte og den aftalte pris svarer til forholdet mellem varens værdi i mangelfuld og kontraktsmæssig stand. Hvis særlige grunde taler for det, kan prisnedsættelsen i stedet fastsættes til mangelens betydning for køberen.
Hævning
Hvis varen ikke bliver repareret eller omleveret, kan køberen også hæve købet, når manglen ikke er ubetydelig.
11 Sælgers rettigheder ved køberens misligholdelse
Hvis køberen ikke betaler eller opfylder de øvrige forpligtelser i henhold til aftalen eller loven, og dette ikke skyldes sælgeren eller forhold på sælgers side, kan sælgeren i henhold til reglerne i forbrugerkøbelovens kapitel 9 efter omstændighederne tilbageholde varen, kræve opfyldelse af aftalen, kræve aftalen hævet samt kræve erstatning fra køberen. Sælgeren vil også kunne kræve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimeligt gebyr ved uafhentede varer.
Opfyldelse
Sælger kan fastholde købet og kræve, at køberen betaler købesummen. Hvis varen ikke er leveret, mister sælger sin ret, hvis han venter urimeligt længe med at fremme kravet.
Hævning
Sælger kan hæve aftalen, hvis der foreligger væsentligt betalingsmislighold eller andet væsentligt mislighold fra køberens side. Sælger kan dog ikke hæve, hvis hele købesummen er betalt. Hvis sælger fastsætter en rimelig tilleggsfrist for opfyldelse og køberen ikke betaler indenfor denne frist, kan sælger hæve købet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Hvis køberen ikke betaler købesummen i henhold til aftalen, kan sælger kræve renter af købesummen efter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, efter forudgående varsel, blive sendt til inkasso. Køberen kan da blive holdt ansvarlig for gebyrer efter inkassoloven.
Gebyr ved uafhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Hvis køberen undlader at hente ubetalte varer, kan sælger belaste køberen et gebyr. Gebyret skal maksimalt dække sælgers faktiske udlæg for at levere varen til køberen. Et sådant gebyr kan ikke belastes købere under 18 år.
12 Garanti
Garanti, der gives af sælgeren eller producenten, giver køberen rettigheder ud over de rettigheder, køberen allerede har i henhold til ufravigelig lovgivning. En garanti indebærer derfor ingen begrænsninger i køberens ret til reklamation og krav ved forsinkelse eller mangler efter punkt 9 og 10.
13 Personoplysninger
Den dataansvarlige for indsamlede personoplysninger er sælger. Medmindre køberen giver samtykke til andet, kan sælgeren i overensstemmelse med persondataloven kun indsamle og opbevare de personoplysninger, der er nødvendige for, at sælgeren kan opfylde sine forpligtelser i henhold til aftalen. Køberens personoplysninger vil kun blive videregivet til andre, hvis det er nødvendigt for, at sælgeren kan gennemføre aftalen med køberen, eller i lovbestemte tilfælde.